’Bedesæson’ – for et land i frygt og afmagt

Det kan være fristende at bøje hovedet i afmagt, når forfølgelse, terror og ondskab fylder nyhedsbilledet, men vi er kaldet til at hæve blikket og med frimodighed bære evangeliets budskab til mennesker, som har brug for at møde Ham. Det gælder ikke mindst det tyrkiske folk.

Sammenstød mellem regeringen og kurdiske militante, samt terrorangreb udført af IS, har efterladt mange mennesker i Tyrkiet i en tilstand af vrede og frygt. Det mislykkede kupforsøg 15. juni har desuden resulteret i et meget anspændt politisk klima.

Kristne i Tyrkiet blev i første omgang ikke særligt berørt af de konsekvenser, som kupforsøget forårsagede, men den situation er desværre ved at ændre sig. Det kristne samfund i Tyrkiet mærker nu i stigende grad den strammede politiske kurs, og flere udenlandske kristne risikerer udvisning. Udviklingen er også bekymrende for lokale kristne, som ofte betragtes med mistro af deres naboer, og IS propaganda gør ikke situationen bedre.
Senest har IS påstået, at natklubben hvor den voldsomme masakre fandt sted i starten af 2017, var et sted, ”hvor kristne fejrede deres hedenske fest”. Et IS-associeret nyhedsmedie har desuden betegnet Tyrkiet som ”korsets tjenere”. Udtalelser som disse risikerer at vende befolkningens stigende vrede og frustration imod de de få tyrkiske kristne i landet.

Håb for den håbløse

Alt imens terrorangreb har bragt Tyrkiet på forsiden af mange medier det seneste år, fortsætter Noreas partner, SAT-7, med at sende kristent TV i Tyrkiet og i store dele af Europa.

Prayer Season (Bedesæson red.) er siden juli blevet sendt tre gange om ugen, og målet med programmet er at bringe håb til den tyrkiske befolkning. SAT-7 TÜRK’s ansvarlige for relation til seerne, Ümit Teymur, siger det sådan: ” På trods af alle de nuværende problemer i vores land, transmitterer vi budskabet om kraften og kærligheden i Jesus Kristus, for at bringe håb til de håbløse. Vi tjener dem som ét legeme i Kristus med visheden om ordene fra Johannes 1,5:”

’Og lyset skinner i mørket og mørket greb det ikke.’

RESPONS fra TYRKISKE SEERE

I dag da jeg vågnede, var jeg fuld af glæde. Jeg tror på Jesus Kristus. Han kom som en freds-ambassadør, og Han er den eneste, som kan frelse os. Jeg ser ham hele tiden i mine drømme: Han viser mig, hvordan vi skal vandre i lyset. Tyrkiet har virkelig brug for denne kanal.
Murat* via telefonopkald


Kære Ayda, jeg er virkelig glad for at se programmet Prayer Season. Du hjælper os til at se, hvordan vi bruger Guds ord i vore liv. Hans kærlighed letter vores byrde og forandrer vore hjerters indstilling. Vi kan bede for vores fjender og overvinde det onde.
Guzin* via email


Tusind tak for jeres bønner. Min sjæl føles fri som en fugl. Pris Herren! I er en stor afspejling af Kristus, i den måde hvorpå I tjener Ham. Tak fordi I hjælper mig til at styrke min tro.
Derya* via telefonopkald.

Se flere respons fra SAT-7 Türk i denne video:

*Navnene er ændrede af hensyn til seernes sikkerhed