Himmel og helvede på skærmen

Habib bor i den østlige del af Etiopien og tilhører Oromofolket. For 7 år siden sendte han et brev til lederen af Mekan Yesu kirkens mediearbejde i Etiopien, Wakshuma Terefe. Efter at have læst brevet rejste Wakshuma ud for at møde Habib og hørte om hans fantastiske møde med Jesus.

Habib beskrev sig selv som en, der var ’i krig med’ ånderne. Han boede alene i en hytte ude i skoven, og hans eneste forbindelse til livet udenfor var en radio. Han brugte meget af tiden på at lytte til traditionel musik.

En dag kunne han ikke finde sin sædvanlige musikkanal og i et forsøg på at finde den, faldt han i stedet over Mekane Yesu kirkens radiokanal. Værterne talte om Jesus, og om hvordan han frelser mennesker.
Habib kunne egentlig ikke rigtigt lide det, han hørte, men han følte sig alligevel på en eller anden måde tiltrukket af det, og næste dag lyttede han til programmet igen.

De onde ånder og stemmen

For Habib var onde åndsmagter en skræmmende virkelig del af livet. Om natten besøgte de ham i drømme, og om dagen viste de sig helt konkret for øjnene af ham.
Men denne nat blev anderledes. Omkring midnat, mens han stadig lå og sov, oplystes hans hytte af et kraftigt lys. Habib forstod ikke, hvad der skete. Han stod op, gik udenfor, og så i et syn noget, der lignede en storskærm. Habib havde aldrig set et TV eller en storskærm, så det var noget helt nyt for ham.
Han så to grupper af mennesker på ’skærmen’ foran sig. Den ene gruppe var fuld af lykkelige mennesker, som sang og gik omkring i hvide klæder. Menneskerne i den anden gruppe gik næsten i ét med mørket, mens de græd og var kede af det.
En person, som Habib ikke kunne se, men tydeligt kunne høre, sagde til ham: ’Hvis du tror på Isa (Jesus), så bliver du som en af disse glade mennesker. Hvis ikke, vil dit endeligt blive som en af disse grædende.’

Da synet fortog sig var Habibs første tanke, at det var en af de onde ånder, som stod bag dette og tænkte: ’Jeg må dræbe denne ånd’.
Han tog sit gevær med sig, lagde sig til rette udenfor hytten, og ventede på den onde ånd. Men ånd-en kom ikke den nat.

Den næste nat var synet og stemmen til gengæld tilbage igen. Stemmen, som talte med en voldsom kraft, sagde: ’Din familie og dit folk kalder mig Isa. Jeg er vejen, sandheden og livet.’
Da det blev morgen, begyndte Habib at begive sig ind til byen, og mens han gik afsted, begyndte han at tale til stemmen: ’Hvis du er vejen, sandheden og livet, så kan du frelse min bror Muhammed. Hvis du gør det, så tror jeg på dig’.
Muhammed var svært psykisk syg og havde ligget lænket til sengen med kæder gennem flere måneder.

Muhammed er ikke længere skør

Da Habib næste dag nåede frem til familiens hus, gik han direkte hen til det værelse, hvor hans bror lå fastspændt. I det øjeblik Habib trådte ind i værelset udbrød Muhammed: ’Hvorfor ligger jeg her, fastspændt med kæder?’ Før Habib nåede at løsne sin bror fra sengen, gik det op for ham, at han netop havde været vidne til en helbredelse, og han satte sig ned og græd. Isa havde helbredt Muhammed.

Da Habib havde sundet sig, fandt han nøglen til kæderne og løsnede sin bror. Sammen gik de ind til deres mor, men hun blev chokeret, da hun så Muhammed gå frit omkring. Habib forsøgte at berolige hende:” Muhammed er ikke længere skør, for Isa har helbredt ham!”
Moderen stormede ud af huset og hentede straks imamen. Mens Habib fortalte sin historie til imamen, rystede moderen på hovedet og sagde: “I vil blive jaget ud af byen, hvis ikke du stopper med at tro på Isa.”

Frugterne af én mands tro

Det gik desværre som Habibs mor havde forudset. Habib blev jaget ud af huset og måtte forlade byen i en fart. Han gik omkring 45 kilometer og nåede til en landsby med en kirke.
De kristne i landsbyen tog godt imod ham og underviste ham. Det var derfra, han skrev brevet til Wakshuma.

Det var et glædeligt syn, der mødte Wakshuma og hans hold af medarbejder, da de nåede ud til den by, Habib var flygtet fra. 40 unge mennesker var blevet kristne, efter at have oplevet Habibs omvendelse.
I tiden herefter blev der, med hjælp fra Wakshuma og Mekan Yesu kirken, bygget en kirke i byen.

’I dag er det en stor kirke, som ligger dér, lige midt i dette stærk muslimske område’ fortæller Wakshuma, og fortsætter: ’Så radioarbejdet gør virkelig en stor forskel i nogle områder. Specielt i de muslimske områder, hvor man ikke bare kan rejse hen og fortælle evangeliet. Men gennem radioen kan vi fortælle dem det. Det er derfor vi har programmer på både Amharisk og Oromo, som er rettet mod muslimer.


Fakta:
Oromo folket udgør i alt ca 40% af den etiopiske befolkning. Men der er store forskelle på de forskellige Oromo folkegrupper: I vest er der mange kristne, mens langt størstedelen er muslimer i øst.

Den mest udbredte religion bland de ca. 6 millioner oromoer i Arsi området (Hvor Habib kommer fra) er islam, men folkets oprindelige religion praktiseres stadig flere steder i området.
Mange tror stadig, at ting i naturen, såsom træer, kilder og klipper har en sjæl. Desuden tror de, at ånder, kaldet jinn, kan besætte mennesker.
Guds ord når mennesker via radioen i disse områder, men der er stort behov for lederskabstræning og oplæring af nye i troen, hvis væksten skal fortsætte i disse områder og nye kirker vokse op.