Politiet lukker kirke i Algeriet

En ven af, og producer for, SAT-7 har bedt om forbøn, efter at hans kirke er blevet lukket af de lokale myndigheder. Kirken i Ain Turk, tæt på den nordvestlige by Oran, blev i slutningen af 2017 lukket af politiet, der hævder at kirken mangler statsgodkendelse.

SAT-7s kontaktperson, Salah, som er en del af kirkens bestyrelse, forklarede at lukningen er et alvorligt slag for de lokale kristne. Han sagde:

”Vil SAT-7s støtter ikke nok bede for denne situation og bede om Guds visdom for det algeriske lederskab. Kirken benyttes ikke kun til Gudstjenester. Den er et center hvor vi har bibelskole og organiserer mange seminarer. En gang om måneden har vi en Gudstjeneste sammen med alle kirker i denne region. Nu kan vi ikke længere gøre nogen af disse ting.”

Kirken har nu givet myndighederne al den ønskede dokumentation, men kirkens fremtid er stadig usikker. Lokale embedsmænd har også anklaget menigheden for at arbejde sammen med et bibliotek som angiveligt trykker og distribuerer kristen litteratur. I Algeriet er det ulovligt at producere materialer der er (eller opfattes som værende) evangeliserende. Salah fortalte: ”vi fortalte dem at det ikke er korrekt – vi har ingen forbindelse til dette formodede bibliotek.”

En voksende førstegenerations kirke

På trods af de restriktioner kristne oplever, er en kirke af førstegenerations kristne blomstret op i Algeriet. Landet, som er blevet ødelagt af et årti med borgerkrig, kæmper med økonomiske, politiske og sociale gnidninger og derfor søger befolkningen efter svar – mange finder svaret i Evangeliet.

Tusinder af nye troende bliver hvert år døbt, især blandt Berber/Amazigh-folkene i den bjergrige Kabyle-region. Kristne har generelt mere frihed i denne region sammenlignet med arabiske områder som Ain Turk, hvor kristne kan opleve større modstand fra lokale. ”Det er ikke nemt for en kirke at eksistere i dette område; folk accepterer os ikke, ” forklarede Salah.

SAT-7 støtter kirker i Mellemøsten og Nordafrika med programmer der hjælper troende til at vokse i deres tro. SAT-7 ARABIC sender flere shows i Algeriet, herunder Bibelundervisning fra Algeriet og Frie Sjæle som er et bevægende vidnesbyrdprogram.

SAT-7 er en velsignelse

Kanalen sender også et ugentligt tilbedelses- og prædiken-program kaldet: Min Kirke.

Som Salah fortalte: ”SAT-7 er en velsignelse for vores kirke og for alle algeriske kristne. Mange har ikke en kirke at gå til, eller bor langt væk fra en kirke, så SAT-7 er som deres kirke.”

SAT-7s Jesus-centrerede programmer er også til gavn for folk som ikke er kristne. En seer skrev:

”Jeg er seksogtyve år gammel og er ikke kristen, men jeg elsker og respekterer SAT-7 KIDS… Jeg tror på Gud og kan lide at lære mere om Ham, da jeg føler mig åben for at lære nyt. Mit favoritprogram er de bibelske tegnefilm og jeg er glad for spørgsmålsdelen i Why is That? Jeg lærte meget af det.”