Frankrig

Dag 2 – 23. marts

Visse estimater siger, at omkring 15.000 muslimer i Frankrig hvert år forlader deres religion. Et tilsvarende antal plejer dog at konvertere til islam, så statistikkerne ændrer sig ikke mærkbart, men eks-muslimer er en voksende gruppe.

At forlade islam, selv i et vestligt samfund, betyder mulig afvisning fra familie og venner, nogle gange endda trusler og vold. Men mennesker, der forlader islam, kan få andre til at tænke over deres tro, og deres indflydelse kan lede dem til at undersøge budskabet om Jesus. Den tiltagende verdslighed i et land som Frankrig breder sig til andre nationer i og med, at eks-muslimer påvirker mennesker i det land, de kommer fra – eksempelvis lande som Algeriet eller Marokko, hvor det tages for givet, at man praktiserer islam.

Farid immigrerede som barn til Frankrig fra Algeriet. Under opvæksten i Frankrig kom de fleste af hans venner fra andre muslimske familier, men som Farid blev ældre, dalede hans interesse for at følge muslimske ritualer, mens den steg i forhold til at tilbringe tid med venner, der heller ikke var religiøse. Bortset fra Sami. Sami var også algerier, men født i Frankrig. Sami talte om Gud på en måde, Farid aldrig havde hørt før, så Farid spurgte ind til Samis tro.

Sami fortalte, hvordan han havde modtaget en bog med historier om Isa-Al-Masih (Jesus) og hvordan de havde forvandlet hans liv. Han inviterede Farid med til et møde med andre disciple af Isa, hvor de studerede hans lære og støttede hinanden i troen. Fascineret sagde Farid ja tak til invitationen.

 

Hvordan kan vi bede?

  • Bed for kristne med muslimsk baggrund i Frankrig, som på en helt unik måde kan være effektive vidner om Kristus over for andre fra deres kultur, uanset hvad de tror eller ikke tror på
  • Bed om at de franske muslimer, der søger Jesus, må tage deres familier og samfund med sig
  • Bed om at kristne i Frankrig må være kærlige, imødekommende vidner

 

Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom, skal han bede om at få den af Gud, som giver alle rundhåndet og uden bebrejdelser, og så vil han få den.

Jak. 1,5

 

Hent Bedefolderen som PDF (13mb)