Dag 16: Muslimer i Kosovo

25. marts

Moder Teresas forældre blev født i Kosovo. I oldtiden var Kosovo kendt som centrum for det dardaniske rige, og det kristne budskab kom første gang hertil på apostlen Paulus’ tid (Romerbrevet 15,19).

Kosovo er det land i Europa, der har den højeste procentdel af muslimer (ca. 92%). De kristne er i mindretal og udgør tilsammen (katolikker, ortodokse og protestanter) ca. 7% af befolkningen. Muslimer og kristne lever generelt tåleligt sammen, selvom ekstremistiske gruppers nylige forsøg på at re[1]islamisere Kosovo, især de unge, har plantet et truende frø for landets fremtid.

Den evangeliske kirke oplevede vækst mellem 2000 og 2008, og det anslås, at over 12.000 mennesker nu bekender sig til troen på Jesus Kristus. I 2007 blev det protestantiske samfund officielt anerkendt af staten i loven om religiøse rettigheder og friheder, hvilket betyder, at konvertering og trosfrihed er garanteret i forfatningen. Mange kosovoalbanere er generelt åbne over for evangeliet. Men nye troende oplever pres fra deres familier og også fra deres tidligere venner.


Hvordan kan vi bede?

  • Bed for de mange unge mennesker, der emigrerer til Vesteuropa og søger et bedre liv. Bed om, at de må lære Jesus Kristus at kende på deres rejse.
  • Bed om nye kirkeplantninger i Kosovo. Der er mange stater og landsbyer, hvor der endnu ikke er kirker, og der er brug for flere arbejdere i høsten. Der er også stadig for mange unåede folkegrupper i Kosovo, såsom serbere, bosniere, tyrkere og goranere, samt en stor del af romaerne, ashkalierne og egypterne.
  • Bed for fred i den nordlige del af Kosovo, hvor der er en voksende konflikt mellem Kosovo og Serbien. Der er brug for ægte fred og forsoning gennem Jesus

Da vi nu er blevet gjort 16 med Gud ved vor Herre Jesus Kristus.
Romerbrevet 5,1

Hent Bedefolderen som PDF (13mb)