Dag 20: Iranere i Europa

29. marts

Mahmoud, en iransk flygtning i Europa, besøgte regelmæssigt en lokal kirke i håb om, at de ville støtte ham i hans flygtningestatus. Mens han var der, lærte han om den kristne tro, herunder de forskellige måder, kristne faster på. Som storforbruger af alkohol blev Mahmoud inspireret til at afholde sig fra alkohol i 40 dage. På dag 39 blev han grebet af fristelsen og købte en flaske alkohol. Da Mahmoud tog den første slurk, råbte han til Herren: “Jesus, hvis du er virkelig, så hjælp mig med at faste!”

Mahmouds venner og familie var vidner til hans forbløffende forvandling gennem Kristus, som satte ham fri fra hans afhængighed. Mahmouds dybe vidnesbyrd og forvandlede liv blev en inspiration for andre.

I de senere år har et stort antal iranere søgt tilflugt i Europa, drevet af faktorer som social uretfærdighed, politiske problemer og forfølgelse på grund af deres tro og overbevisning. Disse mennesker begiver sig ud på rejsen til Europa med håbet om at opnå et sikkert liv, tryghed, et sted at kalde hjem, frihed og en lovende fremtid. Men ud over dette søger mange iranere efter sandhed, håb og et åndeligt tilflugtssted.

Jesus er svaret på deres søgen. Gennem historien har han vist medfølelse og mødt mennesker, hvor de havde deres dybeste behov og kampe. På samme måde fortsætter Jesus i Europa i dag med at manifestere sit nærvær blandt iranere og andre, der søger tilflugt. Han rækker ud til dem i de øjeblikke, hvor de lider allermest, og tilbyder trøst, helbredelse, frihed, frelse og håb.


Hvordan kan vi bede?

  • Bed for, at Gud vil bruge de udfordringer, som iranere i Europa står over for, til at trække dem tættere på sig selv.
  • Bed for, at iranske muslimer vil møde Jesus Kristus, når de søger hjælp og finder sand tilflugt og trøst i ham.
  • Bed for, at kristne kirker vil være åbne for iranere og tilbyde omsorg, fællesskab og tryghed.

Så er I da ikke længere fremmede og udlændinge. I er de helliges medborgere og hører til Guds husstand.
Efeserbrevet 2,19

Hent Bedefolderen som PDF (13mb)