Dag 22: Egypten

31. marts

Egypten har omkring 112 millioner indbyggere. Officielt er 90% muslimer og 10% koptiske kristne, men der er flere kristne, som praktiserer deres tro i det skjulte

 Seksårige Mohamed deltog i et kristent arrangement for hjemløse børn, og efter at have lært om Jesus proklamerede han, at han tilhørte ham. Alle kunne se, at Mohamed havde forandret sig til det bedre. Hans mor var glad, men andre truede med at ringe til politiet – hvilket bragte Mohamed og hans mor, og kirken, i store problemer. Mohamad og hans mor blev tvunget til at flytte væk med deres familie og gemme sig.

I Egypten er kirker officielt beskyttet af politiet under gudstjenester. Men det er forbudt for muslimer at konvertere eller at søge efter sandheden, selvom intet kan forhindre Jesus i at finde dem, der søger ham af hele deres hjerte. Prisen for en ny tro på Kristus er ret høj. Konvertitter kan miste deres job, deres børn, hele deres familie og deres arv. Sharia kræver forfølgelse eller endda døden for frafald.

Abdallah, en muslimsk læge, ønskede at konvertere, men han kunne ikke åbent bekende sin nye tro: Hans kone kom fra en meget troende muslimsk familie, og hans børn var studerende på Al Azhar-universitetet, som uddanner muslimske missionærer. Abdallah blev bevæget til tro af en kristen nabo, som blev behandlet meget dårligt, men aldrig mistede besindelsen. Han hjalp endda dem, der var i nød. Det fik Abdallah til at stille spørgsmål om, hvordan hans nabo kunne være så anderledes


Hvordan kan vi bede?

  • Bed om, at muslimske søgende i Egypten må have trofaste kristne vidnesbyrd i deres hverdag.
  • Bed for nye troendes discipelskab, og at de må vokse i troen.
  • Bed om, at kristne vil vise praktisk kærlighed og hjælpe deres muslimske naboer, som har brug for job eller anden hjælp, så de kan se Kristi kærlighed i dem.

Søger I mig, skal I finde mig. Når I søger mig af hele jeres hjerte.
Jeremias 29,13

Hent Bedefolderen som PDF (13mb)