Dag 26: Kraftens nat

4. april

Der er mange historiske begivenheder, som muslimer ærer og mindes, men ingen er vigtigere end mindet om den første åbenbaring af Koranen til profeten Muhammed. Det er den begivenhed, man mindes på Kraftens Nat, eller Lailat Al Qadr – også kendt som Skæbnenatten.

Det siges, at profeten Muhammed ofte trak sig tilbage til en hule kaldet Hira i udkanten af Mekka, hvor han tilbragte dage i meditation. Det siges, at han brugte denne tid på at reflektere over, hvordan han kunne løse de problemer, som samfundene omkring ham stod over for.

I Ramadan-måneden i 610 e.Kr. fik Muhammed ifølge traditionen besøg af ærkeenglen Gabriel eller Jibril, som han kaldes på arabisk, som åbenbarede de første vers af Koranen for profeten. Profeten løb hjem til sin kone, Kadijah, og fortalte hende, hvad der var sket. Hun opmuntrede ham og tog ham med til sin fætter, Waraqa, som var en lærd. Han fortalte Muhammed, at han var blevet udvalgt som profet og var sendt af Gud for at kalde samfundet til at tilbede den ene Gud og leve et retfærdigt liv.

Historien om Muhammeds åbenbaring inspirerer muslimer, især i de sidste 10 dage af ramadanen, hvor Kraftens Nat siges at finde sted, sandsynligvis den 26. I moskeen vil der være øget tilbedelse, recitation af Koranen og inderlig bøn. Mange muslimer mener, at bønner, der bedes på Kraftens Nat, er tusind gange mere effektive end bønner, der bedes på andre dage.

Det er en nat, hvor man forventer en åbenbaring fra Gud. Lad os bede til, at det sker


Hvordan kan vi bede?

  • Mange muslimer har haft drømme eller visioner om Jesus på Kraftens Nat. Bed om, at mange gennem Jesus vil få den åbenbaring af Gud, som de ønsker.
  • Bed om, at muslimer, der søger åbenbaring, må få mulighed for at møde troende, der kan hjælpe dem med at forstå den åbenbaring, vi har af Gud gennem Jesus.
  • Bed om, at mange på denne aften med forhøjet forventning vil finde det, de søger

Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer.
Mattæusevangeliet 7,7

Hent Bedefolderen som PDF (13mb)