Fra fængsel til dåb

I mere end ti år havde Mert været rasende på Gud, men en dag tændte han for radioen, og det blev begyndelsen på en forvandling. Over en periode på tre måneder oplevede han, hvordan hans identitet langsomt begyndte at ændre sig – han oplevede, at Gud kaldte på ham.

”Jeg har lyttet til jeres radio gennem tre måneder, og jeg er forvirret. Jesus eller Muhammed, islam eller kristendom? Jeg er virkelig frustreret.” Med disse få linier begyndte Mert sin kontakt til Radio Shema i Tyrkiet.

Mert begyndte gradvist at åbne op overfor de medarbejdere, han talte med i Radio Shema, Medarbejderne udgør et særligt team i Radio Shema, som står for at besvare lytternes henvendelser. På et tidspunkt delte Mert sin livshistorie med dette team og fortalte om de mange år, han havde tilbragt i fængsel. Han fortalte, hvordan han i disse mørke dele af sit liv var begyndt at sætte spørgsmålstegn ved livet og den religion, han var vokset op med.

”Har jeg forgæves sat min lid til en profet og hans religion i alle disse år?”

Mert talte igennem en lang periode med Radio Shemas medarbejdere, og langsomt begyndte han at mærke, hvordan Gud talte ind i hans liv.

Efter sin løsladelse lykkedes det Mert at få arbejde som chauffør for et hotel. En dag bad nogle passagerer ham om at køre dem til kirken i Antalya. Efter at have sat dem af, følte han behov for selv at opleve en gudstjeneste, så han parkerede bilen og fulgte efter passagererne ind i kirken. Mert forstod ikke så meget af det der blev sagt den dag, men han følte at Helligånden arbejdede i ham.

Kort tid efter tog han imod Jesus Kristus som sin herre og frelser og han begyndte at følge Jesus.
Han delte den glædelige nyhed med Shemas team, og de satte ham i forbindelse med en lokal Shema-medarbejder i Antalya. Mert mødtes med denne Shema-medarbejder, og de begyndte sammen at gennemgå tekster i Bibelen og tale om det at være en kristen.

Den 10. november 2019 blev Mert døbt til at tilhøre Jesus. Han ønsker nu at dele evangeliet med hele sin familie.

Mert har været nødt til at flytte fra Antalya-regionen, men folk fra menigheden i Antalya-kirken er fortsat i kontakt med ham, og de besøger ham fra tid til anden.


Bed for Mert, og andre søgende i Tyrkiet. Det er stadig kun få tusinde af Tyrkiets 80 millioner, som er kristne. Bed om at vore samarbejdspartnere, Shema Media Group og SAT-7, fortsat må lykkes med at sprede evangeliet til disse mennesker.