Gulmira har et ønske!

For de allerfleste af de ca. 60 millioner mennesker i Centralasien er RADIOEN den eneste reelle mulighed for at høre budskabet om Jesus. Det er farligt og mange steder også forbudt at tro på Jesus og at fortælle andre om ham.
Men nu er der også hjælp at hente på de sociale medier for dem, der har en smartphone og adgang til internettet.

”Hej. Jeg hedder Gulmira. Jeg kan virkelig godt lide jeres Kvinder-med-Håb programmer! Vær sød at sende dem alle til mig på WhatsApp, hvis det er muligt. Mit nummer er…”
Denne besked blev sendt fra en kvinde i Centralasien til Trans World Radio (TWR), som sender kristne radioprogrammer til de fem tidligere Sovjetstater i Asiens hjerte: Kasakhstan, som er størst, mod nord og herunder de fire mindre stanlande Turkmenistan, Usbekistan, Tadsjikistan og Kirgisistan.
Gulmira er en af de mange, der har oplevet, at radioprogrammer bringer håb i et land, der er stærkt domineret af islam, og hvor det er farligt eller forbudt at være kristen eller at fortælle andre om Jesus.
Radioprogrammerne bliver sendt både på FM og på mellembølge. De når ud til de mest isolerede områder, og folk kan lytte til radioen i smug uden at blive opdaget, derhjemme, i bilen eller hvor de nu befinder sig. Gennem radioen er det muligt at sprede de gode nyheder om Guds kærlighed, trøst og håb gennem Jesus, og det sker både gennem bibelprogrammer og programmer, som giver gode råd og hjælp i hverdagen om f.eks. sundhed, ægteskab og et godt familieliv.

Mød Jesus i radioen OG på de sociale medier i Centralaisen

Illustration af Afrogindahood | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Central_Asia.svg#/media/Fil:Central_Asia.svg

Illustration af Afrogindahood | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Central_Asia.svg#/media/Fil:Central_Asia.svg

Men nu står radioen ikke længere alene. I de større byer i Centralasien oplever de et teknologisk skifte, i og med at internet og smartphones bliver mere og mere udbredt. Derfor har TWR sammen med de lokale teams i de enkelte lande også taget de sociale medier i brug såsom Instagram, Facebook og YouTube – til glæde for Gulmira og mange andre.
I Kirgisistan, hvor Norea er med i arbejdet, har TWR’s YouTube kanal allerede over 1.000 følgere, og bare i januar 2021 var der mere end 10.000 nye besøgende. Også på Instagram og Facebook har flere tusinde haft glæde af opslagene, hvor de uhindret kan høre om Jesus som deres frelser, blive opbygget i troen og få hjælp til mange af hverdagens udfordringer og problemer.

Spreder håb under corona-pandemien

Corona-pandemien har også været hård ved de centralasiatiske lande, og det har fået mange til at søge hjælp hos Gud. Derfor er det så vigtigt, at både radio, mp3-afspillere og de sociale medier kommer i brug, så folk kan møde budskabet fra den levende Gud, selvom myndighederne forsøger at forhindre det.
Der er mange, der skriver kommentarer på de forskellige medier, både positive og kritiske. Nogle muslimer reagerer på, at Jesus skulle være Guds søn. Andre er taknemmelige for gode råd.
”Guds ord er en uforanderlig sandhed. Det er mad for vores sjæle,” skriver en. ”Tusind tak for jeres gode råd og opmuntring,” lyder det fra en anden.
Flere oplever, at deres liv bliver forvandlet, når de tager imod budskabet om Jesus, som dette stærke vidnesbyrd fra Kirgisistan:
”Tak HERREN! JESUS frelste min sjæl fra Helvede og gav mig en dyb fred i stedet for frygt!”