Mindedag: Forfulgt for deres tro

Dagen i dag er en international mærkedag. En mærkedag som mindes de mange mennesker, der er blevet lagt for had og udsat for forbrydelser på grund af deres tro.

FN sætter hvert år, den 22. august, fokus på den stadig stigende vold og det had som troende mennesker møder forskellige steder i verden. Dagen kaldes International dag til minde om ofrene for vold baseret på religion og tro* og FN argumenterer for vigtigheden af en sådan dag på denne måde:

”Der er vedvarende handlinger med intolerance og vold baseret på religion eller tro mod enkeltpersoner, herunder mod personer, der tilhører religiøse samfund og religiøse minoriteter rundt om i verden, og antallet og intensiteten af ​​sådanne hændelser, som ofte er af kriminel karakter og kan have international karakter, er stigende.”

Rammer alle religiøse minoriteter

Det er ikke kun kristne der oplever forfølgelse og forbrydelser som følge af deres tro, og ifølge organisationen ’Aid to the Church in Need’* (ACN), som overvåger den religiøse frihed, slår eksempelvis jihadistiske grupper ned på alle – Muslimer så vel som kristne – som ikke accepterer deres ekstreme Islamistiske ideologi.

Kina, som ifølge ANC’s årlige rapport er førende indenfor statskontrolleret religiøs kontrol, slår særligt hårdt ned på muslimske grupperinger som Uyghuerne.

I Myanmar er forfølgelsen af religiøse minoriteter også tiltagende, faktisk i en sådan grad at det kan betegnes som folkedrab.

Kvinder og piger særligt udsat

Ifølge ANC er der et trist, men gennemgående mønster for alle lande som forfølger religiøse grupperinger. Kendetegnet, som er særligt tydeligt i Pakistan, er den ekstreme påvirkning, det har på samfundets mest sårbare individer; nemlig ”kvinder og piger der har den ’forkerte religion’, som bliver bortført, voldtaget, og tvunget til at ændre deres tro i såkaldte tvungne omvendelser. Som minoriteter og derfor de facto andenrangs borgere, har de kun ringe eller slet ingen chance for at opnå retfærdighed og få oprejsning, til trods for det faktum at de er ofre for kriminelle handlinger, som er strafbare ifølge almindelig lovgivning. Disse piger og kvinder er i så omfattende grad nægtet deres rettigheder, at de bliver slaver”.

Et medie-lys i mørket

Ondskaben i verden er intens og mange religiøse minoriteter mærker konsekvenserne heraf. De kristne er som nævnt ikke de eneste, som bliver ramt, men de går desværre langt fra fri. Faktisk viser en undersøgelse* fra 2014, at de kristne er den mest forfulgte religiøse gruppe i verden, selvom muslimer også oplever stor forfølgelse mange steder i verden.

På baggrund heraf, er mediemissionsarbejdet vigtigere og mere relevant end nogensinde før. For gennem eksempelvis tv-programmer kan vi indlemme forfulgte kristne i et kristent fællesskab, uden at de skal frygte for konsekvenserne ved at blive set i en kirke. Og gennem radioprogrammer kan vi sprede håbet om Jesus blandt mennesker som lider, af religiøse grunde, men som aldrig har hørt om frelsen i Jesus Kristus.

Bed i dag på en særlig måde for verdens mange religiøse mindretal, som er udsat for forfærdelige hændelser, blot fordi de er troende, og bed om at vi, gennem medierne, må være et lys i mørket for disse mennesker, og række evangeliet til dem, på tværs af landegrænser, pigtråd og betonvægge.

 

-https://www.un.org/en/observances/religious-based-violence-victims-day
-https://acninternational.org/religiousfreedomreport//global-analysis/
-https://www.pewresearch.org/religion/2014/01/14/religious-hostilities-reach-six-year-high