To folkegrupper nået – seks nye er på vej

”Og dette evangelium om Riget skal prædikes i hele verden som vidnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.” Matt. 24, 14

Da Jesu disciple fik at vide, de skulle bringe evangeliet til alle verdens stammer og tungemål, så må det have virket som en næsten umulig opgave. Men hvordan ser det ud i dag?

Noreas bagland har igennem et par og tyve år gjort det muligt at producere programmer på de to indiske sprog gamit og bhili (Der er flere end 2000 folkegrupper i Indien, som næsten alle har hver deres sprog eller dialekt). Og allerede nu, blot to årtier senere, kan vi se så store frugter af det arbejde, at vi kan vende fokus mod andre folkegrupper. Mere end halvdelen af den ene folkegruppe er blevet kristne, og mere end én tredjedel af den anden gruppe følger i dag Jesus.

Evangeliet er blevet levende iblandt dem, og for et par uger siden samlede man for første gang 70 præster og ledere fra alle kirker i det sydlige Gujarat, hvor gamit- og bhil-folket bor. Der kom folk fra 26 forskellige kirkeretninger til dette historiske ’kirkemøde’, og de var alle samlet om den samme sag: Jesu frelsesgerning på Golgata.

Hundredvis af afspillere uddelt

Indisk kvinde bliver døbt - Lightstock illustrationsfotoMed stafetten videregivet til kirker og menigheder i området, har det været muligt for Norea at engagere sig i seks nye indiske sprog.
Takket være mennesker som dig, som støtter mediemissionsarbejdet, har det været muligt at uddele i hundredvis af medieafspillere i folkegrupper i Indien. For halvanden måned siden blev de første 66 afspillere med særlige dele af ”Vejen gennem Bibelen” programmer på pawari-sproget, uddelt i en by i bjergene godt 100 km nordøst for Ukai. På baggrund heraf kunne 66 nye *Radio Hjem grupper etableres.

Selvom vi på verdensplan når længere og længere ud med evangeliet for hver dag, der går, så er der stadig næsten 5000 folkegrupper, som i praksis ikke har nogle, der kan fortælle dem om Jesus. Mange af disse folkegrupper har hjemme i Indien.

Indien lyser rødt

Kort over unåede folkegrupper

Kort over unåede folkegrupper

Det er hverken nisser eller julelys, som får Indien til at lyse rødt på verdenskortet. Det er derimod de mange unåede folkegrupper i landet. Der findes i dag stadig over 200 unåede folkegrupper i Indien. 100 af disse folkegrupper har befolkningstal på over én million mennesker, og for de fleste af disse menneskers vedkommende, vil evangeliet desværre aldrig nå frem i tide.
Høsten er stor, og arbejderne få – ikke bare i Indien, men også i områder som Centralasien, Mellemøsten og på Afrikas Horn.
Gennem medierne kan vi bringe evangeliet til mennesker, som med stor sandsynlighed aldrig har mødt en kristen.

Bed for, og støt mediemissionsarbejdet, så vi kan sprede evangeliet til verdens ende gennem radio, TV og sociale medier.

 

“Jeg havde aldrig forestillet mig, at jeg en dag ville blive ansvarlig for at hjælpe folk i min by til at læse i Bibelen. Jeg er ikke uddannet til sådan en opgave – jeg ville aldrig have troet jeg var kvalificeret. Faktisk havde jeg det lidt ligesom Moses: I første omgang ville jeg ikke være leder, men nu takker jeg Gud for, at Han gav mig dette store privilegie.”

Radio Hjem
gruppe-leder

 


*Radio Hjem grupper er små bibelstudiegrupper med 8 – 10 personer, som sammen lytter til Guds ord gennem radioafspillerne og efterfølgende taler om det, de har hørt.
Lydfilerne kommer på SD-kort, som grupperne kan sætte i deres radio, og på den måde kan grupperne jævnligt få nyt indhold til deres radio, selv de steder hvor der ikke er internet.