Udfordringer i Centralasien

Der har i mange år været vanskelige leveforhold for en stor del af de mennesker, som lever i Centralasien, og med Ruslands invasion af Ukraine er situationen for manges vedkommende blevet endnu sværere.

Prisen på fødevarer er steget i Centralasien, lokalsamfund er splittede, fordi folk holder med hver deres part i Rusland-Ukraine konflikten, og had og modløshed er tiltagende.
Af frygt for værnepligt er tusindvis af russiske mænd emigreret til Centralasien, og selvom det er godt for de lokale hoteller, så er det endnu en bekymring for den lavtlønnede del af Centralasiens befolkning, som frygter, at de mere velstående russiske tilflyttere kan presse boligpriserne i vejret.
Krigen gør efter sigende også, at centralasiatiske migrantarbejdere i Rusland bliver overtalt til at lade sig hverve til den russiske militærtjeneste, mod at få et russisk pas, hvis de går i krig.
Ind i denne mørke tid, hvor folk søger sandhed og mening med livet, er Noreas centralasiatiske partner til stede med radioudsendelser og digitalt indhold.

Medieafspillere og Sociale Medier

I Usbekistan deler engagerede kristne radioer og SD-kort med kristen undervisning ud, og i et land som Kirgisistan er følgerskaren på YouTube og TikTok vokset til over titusinde følgere.
Men der er fortsat brug for forbøn for vore Centralasiatiske brødre og søstre. De, som er involveret i missionsarbejdet, gør det med bevidstheden om, at det kan få store konsekvenser for deres eget liv og deres familiers liv, hvis det bliver opdaget. Kæmpe bøder, fængselsstraffe og angreb fra kristen-fjendtlige dele af lokalsamfundet er reelle farer for de kristne.

Det er mig eller din Jesus

For de mennesker, som hører ordet og kommer til tro, er livet også ofte fyldt med udfordringer. Især kvinderne, som i forvejen er en undertrykt del af befolkningen, er udsat for massivt pres, når de konverterer til kristendommen.
En kvinde, som har delt sin historie med os, fortalte, at da hendes mand hørte, hun var blevet kristen, forlod han hende i en måned, uden at give hende penge til at overleve. Han brændte hendes Bibel og gav hende dette ultimatum: ’Det er mig eller din Jesus’.
Kvinden er forblevet tro mod Jesus, og det har gjort hendes liv utroligt svært. Men hun har heldigvis modtaget en lydbibel og SD-kort fra Noreas partner i hendes land. Det har i en periode været hendes eneste mulighed for at lytte til Guds ord og blive opmuntret i hendes tro.
Vi hører gang på gang historier som denne fra Centralasien, og med en krig i baghaven og en stigende islamisk ekstremisme i flere centralasiatiske lande, er der fortsat brug for, at evangeliet bliver spredt gennem medierne.

 


 

Min mor er kristen, men min far er ikke. Jeg takker Gud for, at han har givet os øjne til at se velsignelserne i vores liv – men det er svært. I må meget gerne bede for os. Der er ikke mange kristne her, og vi skal være meget forsigtige. Jeres programmer er Guds talerør ind i vore liv. Uden dem ville det hele være håbløst. Jeg er taknemmelig for, at vi har en far i himlen, som vi kan komme til med vore byrder.”

Respons fra en centralasiatisk
“Vejen gennem Bibelen” Lytter