Centralasien: Forfølgelse, flugt & forkyndelse

Man ser det ikke umiddelbart, når man som fremmed kommer på besøg, men Centralasien er et af de områder i verden, hvor det er sværest at være kristen. Nogle steder er det med livet som indsats at bekende sig som kristen, og derfor er Norea også meget aktiv i netop det område. Som du kan læse herunder, er medierne den eneste kilde til evangeliet for nogle af de forfulgte kristne.

”Vi har forladt vores hjem, fordi vi er blevet truet på livet på grund af vores tro.”

Sådan lyder en af de første sætninger fra en familiefar i Centralasien. Familien måtte flygte i al hast, og det eneste, de nåede at få med sig, var et SD-kort.

Men netop dette kort har hjulpet dem til ikke at miste håbet.

”Vi forlod vores hjem for omkring 15 dage siden, og vi havde ikke tid til at tage nogen bøger eller radioer med os. Men vi tog det SD-kort med, som sad i vores telefon.

Siden da har vi fået vores åndelige føde gennem lyd-Bibelen og udsendelser på telefonen.”

Truet med stening

Gennem Noreas partner i regionen får vi jævnligt sådanne beretninger. En anden lytter fortæller, om hvordan trusler på livet, fra én de troede var kristen, har gjort, at de også måtte flygte.

”Hun begyndte at true min familie og mig. Hun sagde, at hun ville fortælle andre, at vi var kristne.

Efter det begyndte rygter, om at nogen ville besøge vores hus om natten og stene os, at florere.

På grund af denne trussel var vi tvunget til at forlade vores hjem. Jeg var bange for, at der skulle ske min mor, min hustru eller min søn noget.”

Også for denne lytter, og hans familie, har radioprogrammer været til stor opmuntring og hjælp, og han er ikke i tvivl om, at mediemissionsarbejdet er sendt fra Gud.

”Måske er dette blot jeres arbejde, men for os, lytterne, er det en fantastisk opmuntring. Dette er Guds arbejde, og I er Guds tjenere”,

fortæller han, og fortsætter: ”Må Gud velsigne alle som står i denne tjeneste, alle som hjælper med økonomien og på anden måde bidrager. Jeg ønsker jer Guds fred.”

Vidnesbyrd gennem gratis Internet

Centralasien er en betegnelse for et kæmpemæssigt landområde på 3.9 millioner kvadratkilometer.

Det dækker over landene Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan, Turkmenistan og Usbekistan, og selvom presset på de kristne* helt overordnet set er meget høj i disse lande, kan graden af forfølgelse variere fra land til land og område til område.

I en landsby langt ude på landet, hvor presset på kristne ikke har samme voldsomme karakter som andre steder, har en lokal kristen taget missionsbefalingens budskab til efterretning, og gennem radioudsendelser deler han evangeliet med folk i byen.

Han er den eneste i landsbyen som har en Internetforbindelse, så folk fra landsbyen kommer hen til hans hus, for når de er tæt på huset, kan de koble sig på hans trådløse forbindelse (WiFi).

Når folk så er i nærheden af hans hus, åbner han sit vindue, skruer volumen på radioen op på MAX, og afspiller kristne programmer fra SD-kort.

Sommetider råber folk efter manden og siger, at han skal slukke for radioen, men han svarer bare, ”at hvis  ikke de ønsker at lytte, er de velkommen til at gå.” Der er imidlertid ikke nogen, der går, for alle vil gerne bruge hans Internet, og faktisk er der folk, som bliver hængende og stiller spørgsmål om Gud, Jesus og frelsen.

Via medierne har Norea en helt unik mulighed for at bringe håb til de forfulgte og vidne for de mange, som endnu ikke har hørt evangeliet om Jesu frelse.

Vær med i forbøn for arbejdet, og husk på en særlig måde de kristne i Centralasien.

*Fire ud af fem af disse lande er på Åbne Døres liste over de 50 lande i verden, hvor kristne møder den mest ekstreme forfølgelse.

Kilde: TWR

 


SD-kort er små hukommelseskort, som kan indeholde dele af Bibelen, bibelstudiematerialer eller undervisning i lydformat.

Et SD-kort er utrolig meget mindre end et kassettebånd og en CD, men det kan indeholde langt flere kristne programmer, end der kan være på en CD. Samtidig er de billige at fremstille. De kan afspilles ikke blot i en SD-kort afspiller, men også i mange telefoner og radioer.

På den måde kan man høre kristne udsendelser, selvom man ikke er på Internettet, og man er ikke afhængig af sendetidspunkter og gode modtageforhold. Kortene anvendes ikke kun af enkeltpersoner i telefonen, men ofte også af familier eller små bibelstudiegrupper, der samles om en lille radio med SD-kortafspiller og lytter til Guds ord i fællesskab. De små kort er lette at dele med andre og kan hurtig kopieres.