SAT-7 er i gang med forberedelserne til lanceringen af en undervisningskanal, som skal imødese et stort behov for bedre skolegang i MENA-områderne. Kanalen får premiere i maj og vil bestå af programmer for børn, forældre og lærere.
Mangel på god skolegang er måske den største udfordring, som Mellemøsten og Nordafrika (MENA) står overfor på nuværende tidspunkt. En hel generation risikerer at blive tabt, da muligheden for skolegang og beskæftigelse ødelægges af vedvarende uroligheder. Den nye undervisningskanal repræsenterer SAT-7s svar på denne udfordring.
“Dette er en oplagt mulighed for at indfri det centrale i SAT-7s vision: At ’støtte- og bidrage til det gode i samfundet’,” siger George Makeen, direktør for SAT-7s arabisktalende kanaler.
Den nye kanal stiler efter at videregive effektfuld og livslang læring på tværs af den arabisktalende verden. Undervisningstimerne på TV har ikke alene til formål at tilbyde solid uddannelse, men også at fremme kritisk- og analytisk tænkning og accept af andre kulturer og folkeslag. Dette som forsøg på at hjælpe med at opbygge bedre samfund.
At se udover de nuværende begrænsninger
Ikke blot er kanalen udviklet som svar på den nuværende flygtningekrise, men også på grund af den generelle mangel på uddannelse i områderne.
George fortæller: “De eskalerende konflikter i Mellemøsten skyldes i høj grad uvidenhed og dårlig uddannelse. Vi har gennem flere år arbejdet på at bekæmpe dette problem ved at køre kampagner om analfabetisme, og for nyligt introducerede vi tv-programmet My School (Min Skole, red.) på SAT-7 KIDS.”
Som George forklarer, så er programmets brug ikke kun begrænset til børn der ikke har mulighed for skolegang. “Mange børn, der allerede går i skole, bliver her undervist i en meget snæver tænkning, af lærere som selv blev undervist på samme måde,” fortæller han.
Kanalchef og kommunikationsmedarbejder Rita Elmounayer samstemmer og tilføjer endvidere, at den onde cirkel fortsætter, når lærere fra MENA, som selv blev slået som elever, fortsætter med at anvende korporlig afstraffelse som disciplinering i klasseværelset.
Hun beskriver tankerne bag ideerne med kanalen: “Hvis ikke vi gør det; hvis ikke vi bruger uddannelse til at gøre noget godt og til at tilbyde undervisning baseret på kristne- og internationalt anerkendte værdier, så vil andre bruge uddannelse til at gøre noget dårligt og undervise i andre værdier med en helt anden agenda. Og det har vi allerede set resultatet af: Radikalisering, ekstremisme og de konsekvenser, der følger heraf.”
Kilde: Sat-7