En marokkansk mands rejse til Kristus

”I mere end 7 år udforskede jeg Bibelen” fortæller marokkansk fødte Michael. Fordi han er bosiddende i et land uden et etableret kirkesamfund, mødte han ingen kristne før han var i 20’erne. Michaels vej til kristendommen var derfor både vanskelig og langsommelig. I dag hjælper han andre som står i lignende situationer.

”Som dreng havde jeg ingen anelse om at kristendommen eksisterede” fortæller Michael. ”Fra første klasse giv vi i koranskole og lærte de grundlæggende begreber i koranen.”

”Da jeg var teenager, havde en af mine klassekammerater et nyt testamente, som han tilbød at sælge til mig. På dette tidspunkt søgte jeg (efter svar) i koranen og haditherne. Jeg læste om verdens ende og hvad der ville ske.”

Et kig i Det Nye Testamente

Da Michael åbnede Det Nyt Testamente og begyndte at fordybe sig i Lukas og Johannes evangelierne, følte han noget. I åbenbaringsbogen læste han om antikrist og det han lærte bekræftede det han havde læst i haditherne.

Folk fortalte Michael at Bibelen var fordærvet, men han tænkte: ”Hvorfor kan jeg ikke selv læse den og finde fejlene, og så fortælle det til de kristne?”

Et år inde i hans søgen, begyndte han at lytte til en kristen radioudsendelse og begyndte også at følge et bibel-korrespondance kursus.

Dette blev politiet desværre opmærksomme på, så de forhørte ham, konfiskerede meget af hans materiale og sagde at han skulle afbryde bibel-kurset. Han forældre opfordrede ham også til at stoppe, og samtidig blev hans naboer mere og mere mistænksomme og spurgte: ”Er du kristen?”

Men midt i denne svære tid var der et lyspunkt: ”De kunne ikke stoppe radioen.”

 

Jeg kunne mærke Gud

Efter syv års søgen i Det Nye Testamente, mødte Michael for første gang en kristen. Det var en missionær og ”han forsøgte at tale med mig om kristendommen. ”Bange for følgerne, afviste Michael missionæren, men lovede at reflektere og Jesu løfte i Matthæus 11,28: ”Kom til mig…og jeg vil give jer hvile.”

”Jeg fortalte Gud at jeg ikke ønskede at blive en kristen”, fortæller Michael. Med tanke på alt det han havde lært om gud siden barns ben, kunne han ikke forestille sig at det var noget hans gud ville ønske. Alligevel vidste Michael at han var nået til en skillevej og han sagde: ”Gud, hvis kristendommen er den rigtige vej, så vis mig det og vis mig hvordan man beder”.

”Jeg følte straks at Gud var mig nær” husker Michael. ”Jeg var meget overrasket over denne oplevelse og fortalte Gud at jeg ønskede at følge Ham.”

Et redskab for Guds kærlighed

Det er 20 år siden Michael blev kristen og i dag er han leder af en lille huskirke for marokkanske troende og støtter desuden kristne udenfor sit hjemland på mange forskellige måder. Én af dem er ved at lave programmer til SAT-7 ARABIC

For tyve år siden spillede medierne en vigtig rolle i at overvinde de barrierer, som ellers ville have forhindret ham i at lære om Kristus. Nu er han opsat på at bruge satellit-tv, så hans landsmænd får adgang til de gode nyheder han selv har fået lov at møde.

Kilde: SAT-7