10. APRIL – DAG 9 30 år i bøn: 00’erne 30 dage i bøn blev ved med at vokse i løbet af 00’erne, midt i en gradvis forværring af bestående konflikter mellem forskellige religioner. En ond cirkel af vold og gensvar herpå skabte mere og mere bitterhed og længsel efter endeløse hævngerninger fra grupper i
9. APRIL – DAG 8 Stofmisbrug i Afghanistan De fleste mennesker kommer aldrig til at høre om en mand som Qasim. Han kommer fra en afsidesliggende del af Afghanistan, er medlem af en overset stamme i en unået folkegruppe og han er stofmisbruger. Som ung rejste Qasim over grænsen for at arbejde i et islamisk
8. APRIL – DAG 7 Wakhan-korridoren, Afghanistan Et uvejsomt, smalt stykke land trænger sig ud fra Afghanistans nordlige grænse til Kina og opdeler Tadsjikistan og Pakistan. Det har været en handelsrute i århundreder, men i 1893 gjorde en aftale mellem det Britiske Imperium og Afghanistan det til en landegrænse; men det er en grænse, der
6. APRIL – DAG 5 Khoja ithna asharierne i Østafrika Shiagrenen af islam, som vi har bedt for de foregående dage, har flere undergrene. En af dem er ithna asharierne. Ithna ashari betyder ”tolver”, en term der referer til doktrinen om, at tolv mandlige efterkommere fra Muhammeds familie er udpeget af Allah til religiøse og
5. APRIL – DAG 4 Unåede og ukontaktede: Saudi-Arabiens shiaer Forskellen mellem sunnimuslimer og shiamuslimer er yderst mærkbar i Saudi-Arabien. Disse to islamiske grene er fælles om mange af de samme doktriner og skikke. Men der er også mange forskelle, som skaber konflikter. Sunnierne er ”Ahl al-Sunnah” eller ”Traditionens folk.” De tror på, at det
4. APRIL – DAG 3 Ismailitter Ismailitterne er en gren indenfor shiaislam, der følger en levende imam (åndelig leder) som nedstammer fra Ali, fætter og svigersøn af profeten Muhammed. De tror på, at disse imamer nedarver evnen til at vejlede deres samfund moralsk og åndeligt. I det syvende århundrede var der uenighed blandt shiaer omkring
DAG 1 – 2. APRIL Damaskus, Syrien I 1992 begyndte 30 dage i bøn for den muslimske verden. Det var et årti, hvor mobilisering af bøn voksede i takt med mobiliseringen af kristne fra hele verden, som i kærlighed vidnede over for muslimer. Noget af det, der vækkede mest begejstring indenfor mission i 1990’erne, var